fredag 30. januar 2009

Jeg: en flogger.

Det tok meg et par dager før jeg forsto hvorfor ungdom på 13-14 år som hang gatelangs i Abasto, et nabolag i Buenos Aires, hilste på meg. Hva i alle dager var det de snakket om, hvorfor hilste de på meg som om jeg var en kjenning? Det var uvanlig at de ikke kommenterte mine blå øyne, ei heller min hvite hud. Jeg skjønte ingenting helt til den dagen jeg så en reportasje om Cumbio.

Cumbio er en jente på 16 år som ble stjerne over natta. En dag hun kom hjem fra skolen, fikk hun ideen om å opprette en fotolog. Forskjellen på en blog og en fotolog er at bildene på fotologgen I stedet for å gjøre lekser, la hun ut bilder av seg selv og samlet vennene sine på hjørnet i Abasto. Hun hadde tilfeldigvis lang lugg og knall rosa klær på de fleste bildene, og slik startet hun en landsomfattende ungdomsbevegelse som heter "The floggers". Alle floggere har altfor lang lugg og gjerne knall rosa klær. Cumbio er floggeren av alle floggere, hun har den mest besøkte fotologgen og turnerer landet rundt for å vise frem luggen sin. Etter hvert har hun utviklet en egen dans, se og lær...


- Så det var det disse 13-åringene kommenterte: luggen min! Det gleder meg at en kvinne nettopp fylt 30 kan ha noe til felles med en ungjente nettopp fylt 13.

1 kommentar:

Peer Gynt sa...

Ha ha, morsomt. Er du i Buenos Aires, du då? Kanskje du treff Bente?